Vanliga frågor

Vanliga frågor(FAQs)

Open Icecat – syndikeringsinnehåll

1. På vilka sätt kan mitt produktinnehåll ingå i Icecat databasen?

Det finns 2 metoder för att lägga till / beskriva tillverkarens produktinnehåll i Icecat databasen:
  • Manuell import: produktdatablad beskrivs manuellt genom Icecat redaktörer. Format kan vara Excel, Word, PDF och länkar till hemsidan, kan så länge Icecat få de nödvändiga uppgifterna.
    (Vi rekommenderar denna metod för portföljer <500 SKU)
  • Automatisk import: XML-gränssnitt mellan tillverkare CMS och Icecat CMS för att importera alla tillgängliga produktdata automatiskt.

2. Har tillverkare också direkt tillgång till Icecat databasen att lägga till / ändra sina uppgifter?

Yes, only participating manufacturers receive a secured login for the Icecat PIM (Product Information Management system). This allows manufacturer to add and/or change the data of their own products. An editor manual will be provided.

3. Hur kan tillverkarna kontrollerar den beskrivna datan?

Deltagande tillverkare kommer automatiskt att informeras via e-post när en produkt har ändrats eller beskrivits i Icecat databasen. Detta e-postmeddelande innehåller en direkt länk till den beskrivna produkten i Icecat databasen. Tillverkarna har möjlighet att kontrollera / ändra / godkänna den beskrivna produkten.

4. Som tillverkare vill jag inte att Icecat använder mina "upphovsrättsskyddade" bilder. Kan jag undvika detta?

Det kommer att bli mycket svårt på grund av Fair Use klausulen.
http://www.copyright.gov/fls/fl102.html
I huvudsakligen kan den tolkas enligt följande:
- Det kommersiella värdet av en bild är noll (0 euro) eftersom tillverkare inte är förläggare
- Den kommersiella avsikten är att främja produkter som avbildas
- Tillverkarna publicerar sina bilder i en offentlig domän där de är fritt nedladdningsbara
- Vår återanvändning av produktbilder (främja tillverkarens produkter) är att betraktas som Fair Use.

5. Hur lång tid tar det innan nya produktmeddelanden och produktinnehåll uppdateras?

När man använder den manuella metoden:. Inom 1 arbetsdag
Vid användning av automatisk import: omedelbart, så snart en tillverkare har lagt uppdaterat innehåll till XML feeden.

6. Mitt varumärke deltar ännu inte i Open Icecat, men jag ser mina produkter beskrivna på www.icecat.biz. Betyder detta att mitt produktinnehåll kommer att distribueras via Open Icecat?

Nej, ditt innehåll skulle kunna beskrivas i Icecat databas, men kommer inte att distribueras gratis till de tiotusentals partners som är med i Open Icecat. Ditt innehåll kommer endast att distribueras till tecknade partners (några hundra kanalpartners). Efter att ha deltagit i Icecat kommer ditt produktinnehåll också distribueras automatiskt till de tiotusentals användare av Open Icecat. Kontakta din Icecat kontoansvarige för att diskutera möjligheterna.

7. Är det möjligt att utesluta partners från mitt produktinnehåll inom Open Icecat?

Ja, genom att delta i Open Icecat kan tillverkare lätt regulera vem som kan eller inte kan få deras produktinnehåll. På butiksnivå kan vi utesluta distrubitörer.

8. När en produkt är inte är tillgänglig längre kommer faktablad tas bort i Icecat databasen?

Nej, eftersom Icecat inte hanterar portföljen från kanalpartners. Dagligen importerar kanalpartners datapaket från sina föredragna distributörer. Ett distributörsdatapaket innehåller: portfolio (artikelkoder) av distributören, lager per artikelkod och köpspris per artikelkod. Dessa datapaket dikterar en kanalpartners portfölj. Kanalpartners bara importerar (Open) Icecat datablad av de produkter som förtecknas i sin webshop. Därför, i fallet att en produkt inte längre är tillgänglig, kommer distributören inte lista EOL-produktkoden i datapaket kanalpartners importerar. Som ett resultat importerar kanalpartners inget EOL-datablad när EOL-produkten inte längre finns i sin portfölj.

9. En produkt är inte längre tillgänglig, men jag ser att kanalpartners erbjuder produkten. Hur är detta möjligt?

I de flesta fallen innebär det att distributören fortfarande har lager. I detta fall kommer distributören att inkludera EOL produkten i datapack tills det inte finns mer lager. En annan förklaring kan vara att distributören försummat att ta bort EOL produktkod från datapack. I detta fall bör tillverkaren ta detta till distributörens uppmärksamhet.

10. Hur kan jag se vilka återförsäljare som fortfarande erbjuder EOL produkter?

Participating manufacturers in Open Icecat have access to the Icecat PIM (Product Information Management system). Via the Icecat PIM, manufacturers can select the EOL article code and directly see which distributors are still offering the EOL products.

11. Kan Icecat hjälpa mig med att komma in på en ny marknad eller land?

Ja, eftersom Icecat har kontakter med tiotusen kanalpartners över hela världen, hjälper vi tillverkare med deras marknadsföring och försäljning. Tänk dig att öka online-varumärkeskännedom och utveckla en ny kanal (e-handlare och distributörer).

12. Delar Icecat även ut prisinformation till partners?

Nej, Icecat ger ingen prisinformation för partners. Icecat ger endast produktinnehållsinformation. Channel partners får prisinformation direkt av sin distributör eller tillverkare.

13. Jag ser prisinformation på www.icecat.biz. Vad är det här?

www.icecat.biz är också en jämförelsewebbplats. Alla angivna pris är uppladdade av distrubitörer. Icecat har inget inflytande på dessa pris. Distrubitörer tar emot pris från sina tillverkare, inte från Icecat. De kan då ladda upp sina erbjudanden, inklusive pris, på Icecats hemsida. Denna är en helt kostnadsfri tjänst för din distrubitörer. Alla leder de får via Icecat.biz jämförelsewebbplatsen är helt gratis.

Standardisering av data

1. Det finns en hel del datastrukturer som finns på marknaden, vilken standard använder Icecat?

Icecat datamodellen är inställd enligt UNSPSC kategoristruktur. För alla har och värderar information tillverkare och handlare leder i byggandet av en datastruktur.

2. Delar Icecat också ut ursprungliga produktspecificationer (förutom den standardiserade datan)?

Ja, Icecat distruberar också ursprungliga produktspecificationer så att dina partners även kan använda / importera dina ursprungliga data. De flesta innehållsleverantörerna ger inte de ursprungliga produktspecificationerna.

3. Som tillverkare säljer jag produkter som jag inte ser på www.icecat.biz, innebär detta att Icecat inte stöder dessa produktkategorier?

Nej, är Icecat datamodellen är flexibel och verkande för flera affärsområden. Helt enkelt kontakta din Account Manager för mer information.

Flerspråkig

1. För mitt varumärke är bara den engelska marknadsföringstexten tillgänglig. Har Icecat även egna översättare?

Icecat har infödda talare i förtaget som kan ta hand om "grundläggande" översättningar av marknadsföringstext. Kontakta din Account Manager på Icecat för att diskutera dina alternativ.

2. Om mitt varumärke deltar i Open Icecat kommer mitt produktinnehåll automatiskt översättas till 33 språk?

Delvis kommer endast de specifikationer (funktionsnamn och värden) automatiskt översättas till stötta 30 + språk. Marknadsföringstexten kommer att beskrivas i de överenskomna språken. Detta är ofta den flerspråkiga marknadsföringstexten tillverkaren har tillgänglig.

3. Jag vill utöka mitt nuvarande kontrakt med ytterligare språk. Behöver jag skapa ett nytt kontrakt?

Nej, är ett tillägg till det nuvarande avtalet är tillräckligt.

Korsförsäljning och merförsäljning

1. Hur informerar tillverkarna Icecat om sina föredragna korsförsäljningsobjekt?

För att hantera korsförsäljning, fyller tillverkarna helt enkelt i vår användarvänliga korsförsäljningsmall. Tillverkarna skickar sedan den ifyllda korsförsäljningsmallen till Icecat och korsförsäljningsposter kommer automatiskt att ingå i Icecat databasen. Det finns alltid en sista kontroll av korsförsäljningslista innan den går live för att det är ett logiskt korsförsäljningstillfälle.

2. Hur ofta kan en tillverkare skicka en ny korsförsäljningslista?

Det finns ingen begränsning på hur ofta man skickar nya korsförsäljningslistor. Tillverkarna brukar skicka en uppdaterad korsförsäljningslista kvartalsvis.

3. Jag har skapat en väljare inklusive olika relaterade objekt (t.ex. Kingston Memory väljare). Är det möjligt att integrera dessa relationer till Icecat databas?

Ja, Icecat råder tillverkarna att integrera dessa relaterade poster i Icecat databasen, eftersom det kommer att öka synligheten online. Vänligen kontakta Icecat för att diskutera möjligheterna.

4. Var kan jag hitta korsförsäljningsmallen?

Vänligen kontakta din accountmanager på Icecat.

Multimedier

1. Skapar Icecat även produkter video, animationer och 3D/360 visningar grad osv?

Nej, de rika medierna måste tillhandahållas av tillverkaren.

2. Stöder Icecat flerspråkiga produktvideor för en produkt?

Ja, Icecat stöder flerspråkiga produktvideor. Fördelning av flerspråkiga produktvideo beror på användning typ: URL eller XML. URL-användare får faktabladet på valfritt språk och visar rätt videofil beroende på språkinställning. XML-användare kan hitta länken till rätt videofil beroende på vilken språkkatalog som används.

3. Vilka video format stödjer Icecat?

Nej, det finns ingen gräns för innehåll som läggs till / kopplas till ett datablad. Men vi har en förordning om antalet nedladdningar (kostnad per nedladdning struktur) för specifika innehållande komponenter såsom video.

Marketing Intelligence

1. Hur ofta distribueras köporienterade (ladda ner) rapporter ?

De nerladdade rapporterna skickas automatiskt den första i varje månad. Rapporten innehåller siffrorna för föregående månad. Det är dock möjligt att ta emot rapporter på vecko-eller kvartalsbasis. I det här fallet skulle du behöva informera din account manager.

2. Får mina konkurrenter också nadladdningssiffror om mitt varumärke?

Ja, eftersom internet är öppet kan dina konkurrenter också få siffror om ditt varumärke. Kontrollera sponsorer för att se om dina konkurrenter deltar i Open Icecat. Om så är fallet, kommer de att få siffror om ditt varumärke.

3. Kan jag hindra mina konkurrenter från att få rapporter om mitt varumärke?

Nej, internet är ett öppet medium

4. Är det möjligt att ladda ner skräddarsydda rapporter?

Ja, diskutera val med din Icecat konto manager.

5. Kan jag få en lista på användarna av mitt innehåll?

Ja, Icecat kan tillhandahålla en rapport av användare per märke / land / region.

Generating leads (Hatch a.k.a. Iceleads)

1. Varför behöver vi Hatch (Iceleads)?

För att omvandla ledtrådar till försäljning ökar dina intäkter.

2. Vad betalar en partner för Hatch (Iceleads)?

Deltagande för återförsäljare är 100% gratis.

3. Kan vi inkludera våra favorita affärspartners?

Ja, Hatch (Iceleads) kopplar partners på begäran.

4. Varför behöver vi Hatch (Iceleads) för att lista våra partners erbjudanden?

Eftersom Hatch (Iceleads) får produktfeeds från tusentals återförsäljare som möjliggör världsomspännande täckning av din portfölj.

5. Kan vi hantera återförsäljare som visas?

Ja, via en kontrollpanel kan du hantera de partner som anges för varje land.

Kontakta oss

Phone
+94949141984
E-mail
asd@asd.com
Office directions